LightWave 3D je legendou na poli 3D grafiky. Kombinuje špičkový renderer s intuitivními nástroji pro 3D modelování a animaci. LightWave je celosvětově oblíben jako kompletní balík 3D nástrojů pro tvorbu vizuálních efektů pro film i televizní produkce, televizní znělky, tištěnou grafiku, vizualizace, vývoj her a grafiku pro web. Uživatelé programu LightWave posbírali více cen Emmy, než uživatelé jiných programů, a to díky nadstandardní výbavě programu: součástí instalace je 999 renderovacích klientů, výrobcem poskytovaná bezplatná technická podpora a plná 64bitová kompatibilita se systémy Windows i Mac OS X (Universal Binary). LightWave 2019 představuje množství nových funkcí pro tvorbu her (přímá podpora UE apod.), organické modelování v Layoutu, UV/UDIM mapování apod. Verze 2020 již v prodeji (od 23. dubna 2020).
Velká triková studia a postprodukční společnosti investují roky a často nemalé finanční částky na tvorbu vlastního software a specializovaných produkčních řetězců. Taková řešení vyžadují rozsáhlou podnikovou infrastrukturu a špičkové technické zázemí; jsou proto ideální pouze pro společnosti se stovkami zaměstnanců. Pro většinu menších studií se 40 a méně zaměstnanci jsou ovšem zbytečným luxusem.
LightWave je ideální součástí výrobních řetězců, které zahrnují řadu jiných softwarových nástrojů, především díky svým výkonným technologiím pro výměnu dat, včetně podpory pro standardy FBX, ZBrush GoZ, COLLADA, Unity Game Engine a Autodesk Geometry Cache. Na rozdíl od řady jiných softwarových řešení nabízí LightWave kompletní sadu nástrojů, od základních modelovacích, až po pokročilé systémy pro animaci postav a fotorealistický rendering. Poskytuje robustní nástroje pro polygonální a subdivision surface modelování, unikátní systém pro tvorbu vrstvených materiálů a stromovou strukturu shaderů, špičkové funkce pro animaci a rigování postav, volumetrické a dynamické efektové systémy, integrovaný renderovací engine založený na algoritmech Global Illumination a další funkce...
LightWave je oblíbeným nástrojem umělců a studií již více než 20 let. Za tu dobu pomohl vytvořit bezpočet filmových triků, televizních seriálů a počítačových her. Stáhněte si bezplatnou 30denní demo verzi ještě dnes a zjistěte, proč tolik 3D grafiků spoléhá na LightWave. Ať už děláte cokoliv, LightWave vám poskytne veškeré nástroje pro realizaci vašich představ – včas, levně a v dokonalé kvalitě.
Novinky verze 2020
Nový LightWave 3D 2020 přináší velké množství novinek vč. dvou nových metod pro rendering technologií globálního osvětlení („Brute Force“ a „Irradiance Cache“), nových shaderů „Principled Hair Material“ a „Artist Friendly Control Hair Shader“ v plug-inu FiberFX, podpory částicových objektů Partio (Houdini) u LightWave OpenVDB nástrojů, animačních vylepšení (např. možnost změnit Rotation Order u jednotlivých elementů kostry a uložit toto nastavení do souboru scény), funkce „Local Action Center“ v Modeleru pro snazší simultánní modifikaci geometrických skupin, Tone Mappingu (nový Pixel Filter), vylepšení u světel typu Environment Light, zdokonaleného Scene Editoru a importu formátu FBX, zdokonalených OpenGL shaderů pro věrnější náhled scény v reálném čase, rychlejšího a kvalitnějšího výstupu SSS (sub-surface scattering) shaderu či nové aplikace pro iOS i Android dovolující monitorovat průběh výpočtů.
Novinky verze 2019
V čele výčtu novinek stojí revoluční integrační nástroje pro Unreal Engine sloužící k přenosu dat mezi programem LightWave a tímto předním herním enginem, v reálném čase. Systém realizuje síťovou komunikaci automaticky -- díky technologii převzaté z platformy NewTek NDI -- a dovoluje několika pracovištím s programem LightWave simultánní komunikaci s jedinou instancí UE. Funkce LightWave Bridge je první technologií umožňující real-time spolupráci 3D aplikace s herní vývojářskou platformou Unreal Engine.
Další významnou novinkou je nový systém Metamorphic, který zosobňuje univerzální systém pro organické modelování, animaci a malbu v prostředí modulu Layout. Díky optimalizaci pro více vláken umožňuje velice rychlou práci, nechybí ani široká paleta štětců, různé animační režimy, nelineární interpolace a další funkce!
Další nové funkce ve verzi 2019:
Kompletní seznam novinek zde.
Novinky verze 2018
Fyzikální rendering. Zcela přepracovaná architektura pro osvětlení a vykreslení scény. Produkuje realističtější výstup a je snáze použitelná.
Rendering jednotlivých složek scény do bufferů. Rozšířené možnosti renderingu jednotlivých složek scény do samostatného obrazového výstupu pro snazší obrazovou postprodukci. Náhled jednotlivých bufferů v reálném čase pomocí VPR, či možnost vytvářet vlastní buffery v Node Editoru.
Volumetrický rendering a podpora Open VDB. Nové šablony volumetrických objektů dovolují specifikovat fyzikální vlastnosti včetně rozptylu, absorpce nebo emise; lze editovat nodální strukturu efektu.
Osvětlení scény. Zcela nová architektura pro osvětlení scény implementuje fyzikální osvětlovací model včetně možnosti zviditelnit světelné zdroje pro kameru a importovat IES soubory pro simulaci reálných světelných zdrojů.
Editory materiálů a povrchů. Surface Editor byl přepracován pro podporu nového materiálového systému včetně řady materiálů založených na nodální struktuře.
Virtual Reality Camera. Nová kamera pro virtuální realitu podporuje cylindrické i sférické režimy pro 360° statický i animovaný výstup pro VR aplikace.
Modifier Stack s novými deformačními uzly. Zjednodušuje práci s kostmi, implicitními plochami apod. díky možnosti interaktivně měnit pořadí operací ve stacku přetažením myší.
Cel Shader, vylepšení pro rendering hran. Nástroj pro rendering hran dovoluje nyní použít libovolný materiál Surface Editoru. Nová je též možnost využít pro NPR rendering gradienty.
Více integrovaný plug-in FiberFX. Rozšířený modul FiberFX je nyní více integrován s novým systémem pro osvětlení a rendering scény. Na jednotlivé vlasy lze aplikovat jakýkoliv materiál. Vlasy jsou také generovány pomocí nové architektury šablon objektů.
Parametrické modelování. Nové funkce pro parametrické modelování umožňují generovat virtuální geometrii v modulu Layout. Objektům lze přiřazovat materiály nebo displacement mapy a renderovat je bez nutnosti vytvářet geometrii.
Filtr pro redukci šumu. Nový Noise Reduction Filter zrychluje Global Illumination rendering díky možnosti použít méně paprsků a vzorků.
Nové modelovací funkce v modulu Modeler. Nový viewport Layout View pro zobrazení aktuálního záběru kamery modulu Layout. Nové jsou i zcela interaktivní nástroje Lattice, Smoothing, Array a Spline Bridge.
LightWave 2018 obsahuje rovněž vylepšení systému Viewport Preview Renderer (VPR), podporu textur UDIM, kompatibilitu s vývojářskou aplikací Unity 5 a další novinky!
"Tvorba vizuálních efektů pro seriály The Walking Dead, Grey's Anatomy a NCIS: Los Angeles vyžaduje naprostou stabilitu a vysoký výkon. LightWave zosobňuje obojí,” uvedl Al Lopez ze společnosti Stargate Studios. „Už se těšíme na zařazení nových nástrojů programu LightWave 2018 do našich pracovních postupů. LightWave nám dovoluje vytvářet nemožné, každý den!”
Novinky verze 2015
Dynamické omezovače
Díky novým typům omezovačů (Point-to-Point, Hinge, Slider, Cone Twist, Spring a 6-DOF) získají vaše dynamické simulace na realističnosti. Ať už budete animovat automobil s plně funkčním odpružením podvozku nebo postavu padající ze schodů, nové omezovače vám usnadní práci a dovolí dosáhnout realističtějších výsledků.
Inteligentní vzorkování
Nová vzorkovací metoda „Importance Sampling“ značně zvyšuje kvlaitu výstupu u scén renderovaných metodami Global Illumination osvětlených pomocí HDR map. Nové algoritmy koncentrují paprsky do míst zájmu a eliminují šum a další obrazové artefakty vzniklé rozdílnou úrovní osvětlení. Výsledkem je „čistší“ a také lépe predikovatelný výstup.
Analýza perspektivy
Nástroj „Match Perspective“ slouží k rychlé analýze perspektivy v natočených záběrech nebo fotografiích a k jejich sladění s výstupem programu LightWave. Odbourává časově náročný ruční proces odhadování původní pozice a natočení kamery.
Rigovací systém Genoma 2
Modulární systém Genoma pro tvorbu a přiřazování animačních kostí je kompletním balíkem rigovacích nástrojů (RDK - rigging development kit) značně zrychlujícím celý proces přípravy animovaných virtuálních loutek. Nová verze Genoma 2 je schopna vytvářet i velice komplexní sestavy kostí a vyhoví požadavkům všech uživatelů včetně velkých animačních studií. Podporuje animování pomocí matematických výrazů a skriptů a obsahuje nové rigy pro lidské postavy, kočkovité šelmy nebo členovce.
Vykreslování hran
Vyšší kreativní kontrolu nad renderingem ve stylu tradiční animace (tj. Cell Shading) zajistí nové funkce pro vykreslování hran tvořících průnik modelů. Nový příkaz „Patch Border Rendering“ zajistí vykreslení hran dělených povrchů (vytvořených metodou Sub-Division), což se hodí např. pro společnou demonstraci původní polygonální geometrie a nově vzniklých dělených povrchů. Hrany lze nyní renderovat do samostatné vrstvy „Edge Buffer“ pro snazší postprodukci.
Vylepšená podpora formátů QuickTime, Alembic a FBX
LightWave ve verzi pro 64bitové Windows nyní podporuje import i ukládání videí do kontejneru QuickTime. LightWave 2015 také vylepšuje náhledový systém Viewport Preview Renderer (VPR) a obsahuje nové i vylepšené funkce v oblastech interaktivní tvorby hierarchií, přiřazování textur v modulu Modeler, tvorby ochlupení pomocí plug-inu Fiber FX nebo podpory herního enginu Unity 5. Rozšířena byla také podpora formátů Alembic (1.5) a FBX (2015).
Novinky předchozí verze 11.6:
Nové animační možnosti: S novým nástrojem Spline Control mohou uživatelé ovládat a deformovat objekty chapadel, ocasů, lan apod., prostřednictvím objektů typu NULL nebo jiných modelů. Funkce Raycast Motion využívá Raycasting algoritmy pro detekce kolizí ve scéně a konečně uzel Compound Node dovolí uživatelům zjednodušit komplexní stromové struktury v okně Node Editor.
Nové funkce pro virtuální produkci, previzualizaci a vývoj her: Nově lze využít technologie shaderů NVIDIA CgFX pro WYSIWYG tvorbu 3D scén. Zobrazení scény v módu LightWave OpenGL se bude shodovat s finálním obrazovým výstupem real-time enginů. Uživatelé mohou aplikovat normálové mapy na 3D objekty a napodobovat tak vzhled vysoce detailních objektů u geometrie s podstatně nižším počtem polygonů, vytvářet vlastní CgFX shadery nebo aplikovat stávající CgFX shadery.
Výstup pro 3D tiskárny: LightWave Modeler nyní obsahuje importní a exportní moduly pro populární souborové formáty STL a PLY. Podporován je také formát VRML včetně informací o barevnosti povrchu pro barevný 3D tisk modelů s texturami. Lze nastavit exportní formát (ASCII nebo binární), orientaci modelu, či jednotky pro export. LightWave rovněž obsahuje speciální nástroje pro optimalizaci geometrie před 3D tiskem.
Stereoskopické 3D zobrazení: Díky plné podpoře produktů NVIDIA 3D Vision, 3D Vision Pro a stereoskopických zobrazovačů s rozhraním HDMI mohou uživatelé kvalitně zobrazovat scény ve stereoskopickém režimu, a to na řadě cílových zařízení, včetně stereoskopických monitorů nebo projektorových stěn.